Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
Γενικά
- Κωδικός: 190710
- Εξάμηνο: 7ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Γενικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): ΘΕΩΡΙΑ (Θ) ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΑΞΗΣ (ΑΠ) (3)
- Μονάδες ECTS: 4
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/
- Διδάσκοντες: Σαμαθρακής Βαγής
Περιεχόμενα μαθήματος
- Διοίκηση Προσωπικού και Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
- Προκλήσεις στη Σύγχρονη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
- Ο Όρος «Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού»
- Ανάπτυξη της Στρατηγικής Ανθρώπινου Δυναμικού
- Προγραμματισμός Ανθρώπινου Δυναμικού
- Ανάλυση, Περιγραφή και Αξιολόγηση Θέσεων Εργασίας
- Προσέλκυση και Επιλογή Ανθρώπινου Δυναμικού
- Αξιολόγηση της Απόδοσης
- Εκπαίδευση και Ανάπτυξη
- Διαχείριση Ανταμοιβών (Αμοιβών και Παροχών)
- Εργασιακές Σχέσεις, Υγιεινή και Ασφάλεια
- Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού
Μαθησιακοί Στόχοι
Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΔΑΔ) αποτελεί μια στρατηγική και συστηματική προσέγγιση για τη διαχείριση των πολυτιμότερων στοιχείων ενός οργανισμού, δηλαδή των ατόμων που εργάζονται εκεί. Στο πλαίσιο του μαθήματος αξιολογούνται τα θεωρητικά μοντέλα ΔΑΔ και εξετάζονται κριτικά θέματα, που ανακύπτουν κατά την εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη. Το μάθημα απευθύνεται όχι μόνο σε όσους επιθυμούν να εργαστούν ως επαγγελματίες ΔΑΔ, αλλά και σε όσους προσβλέπουνστο να αναλάβουν θέση ευθύνης,στο πλαίσιο της οποίας θα καλούνται να διαχειριστούν έναν ή περισσότερους εργαζόμενους, ανεξάρτητα με το αν απασχολούνται σε μεγάλη πολυεθνική επιχείρηση, σε μικρομεσαία επιχείρηση, σε οικογενειακή επιχείρηση, σε δημόσιο οργανισμό, σε μη κυβερνητική οργάνωση ή σε φιλανθρωπική οργάνωση.
Μαθησιακά αποτελέσματα σε επίπεδο γνώσεων
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί να:
- Περιγράψουν τα κύρια θεωρητικά μοντέλα ΔΑΔ και να αναγνωρίσουν τόσο τις προκλήσεις που θέτει η πρακτική τους εφαρμογή όσο και τη στρατηγική τους σημασία για την αποτελεσματική διοίκηση των εργαζομένων στις σύγχρονες επιχειρήσεις.
- Διακρίνουν την ιδιαιτερότητα, τα κοινά αλλά και τα διαφοροποιητικά στοιχεία εναλλακτικών στρατηγικών ΔΑΔ.
Μαθησιακά αποτελέσματα σε επίπεδο δεξιοτήτων
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί να:
- Σχεδιάσουν τις απαραίτητες πολιτικές ΔΑΔ και να εφαρμόσουν τις κατάλληλες σχετικές στρατηγικές, ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλοντος.
- Επιλύσουν οργανωτικά προβλήματα που σχετίζονται με τον προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού, την προσέλκυση και επιλογή εργαζομένων, την εκπαίδευση και ανάπτυξή τους, την αξιολόγησή της απόδοσής τους, τις αμοιβές και παροχές που λαμβάνουν, τις εργασιακές τους σχέσεις, την επικοινωνία σχετικά με όλα τα ανωτέρω θέματα και την εφαρμογή σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων ΔΑΔ.
Μαθησιακά αποτελέσματα σε επίπεδο στάσεων
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί να:
- Υποστηρίξουν τη σημαντικότητα των στρατηγικών και πρακτικών ΔΑΔ και τη συμβολή τους στην επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα.
- Ενθαρρύνουν την αποδοχή της επιστήμης της ΔΑΔ από το σύνολο των εργαζομένων σε επιχειρησιακό πλαίσιο, ανεξαρτήτως ιεραρχικού επιπέδου, λόγω της συνεισφοράς της στην επίτευξη των επιχειρησιακών στόχων.
Γενικές Ικανότητες
- Ικανότητα αυτόνομης / αυτοτελούς εργασίας
- Ικανότητα εργασίας σε ομάδες
- Αναλυτική και συνθετική σκέψη
- Ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη
- Κριτική σκέψη
- Δεξιότητες παρουσίασης
- Επικοινωνιακές δεξιότητες
- Ικανότητα προσαρμογής σε νέες καταστάσεις
- Ικανότητα εργασίας σε διεθνές και πολυπολιτισμικό περιβάλλον
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Διαλέξεις, Ανάλυση Μελετών Περίπτωσης (casestudies) Ατομικές και Ομαδικές Ασκήσεις Πράξης (Υπόδυση Ρόλων, Τεχνικές Ανάπτυξης της Δημιουργικής Σκέψης, όπως brainstorming, κ.ά.)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
ΠαρουσιάσειςPowerpoint, Video Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές(Moodle)
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 26 |
Ανάλυση Μελετών Περίπτωσης | 16 |
Ατομικές και Ομαδικές Ασκήσεις Πράξης | 22 |
Αυτοτελής Μελέτη | 36 |
Σύνολο | 100 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
- Ανάλυση Μελετών Περίπτωσης, Ατομικές και Ομαδικής Ασκήσεις Πράξης(15%)
- Τελική Δοκιμασία με θέματα Πολλαπλής Επιλογής και θέματα Ανάπτυξης (85%)
- Προαιρετικά ομαδική παρουσίαση (προσμετράται έως 15% στην τελική βαθμολογία)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Ελληνική
- Βαξεβανίδου Μ. &Ρεκλείτης Π. (2012). Management Ανθρωπίνων Πόρων. Θεωρία και Πράξη. Εκδόσεις Προπομπός, Αθήνα, ISBN: 978-960-7860-73-6.
- Ιορδάνογλου Δ. (2008). Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Σύγχρονες Οργανώσεις. Νέες Τάσεις και Πρακτικές.Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα, ISBN: 978-960-218-576-6.
- Μαντζάρης Γ. (2015). Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Κεφαλαίου.Μαντζάρης Γιάννης, Αθήνα, ISBN: 978-960-92475-7-3.
- Μουζά-Λαζαρίδη Α.(2013). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων.Εκδόσεις Ζυγός, Θεσσαλονίκη, ISBN: 978-960-218-498-1.
- Μπιτσάνη Ε. (2007). Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων.ΕκδότηςΤσακουρίδου Μαρία & ΣΙΑ Ο.Ε, Αθήνα, ISBN: 978-960-661-912-0.
- Ξηροτύρη–ΚουφίδουΣ.(2010). Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων: Κτίζοντας τα θεμέλια για τη στρατηγική διοίκηση των ανθρώπων (4η Εμπλουτισμένη Έκδοση).Ανικούλα, Θεσσαλονίκη, ISBN: 978-960-516-045-6.
- Παπακωνσταντίνου Γ. και Αναστασίου Σ.(2013). Αρχές Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού: Η Διοίκηση του Ανθρώπινου Δυναμικού της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα, ISBN 978-960-011-570-3.
- Παπαλεξανδρή Ν. &Μπουραντάς Δ. (2003). Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων. Εκδότης Γεωργία Μπένου, Αθήνα, ISBN: 960-824-924-4.
- Πατρινός Δ. και Αναστασίου, Α. (2009).Διοίκηση και Ανάπτυξη ΑνθρώπινωνΠόρων.ΕκδόσειςΠαπαζήση, Αθήνα, ISBN: 978-960-02-2379-8.
- Τερζίδης, Κ.&Τζωρτζάκης Κ. (2004). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων. ΔιοίκησηΠροσωπικού.Εκδόσεις ROSILI, Αθήνα, ISBN: 960-7745-11-6.
- Χυτήρης, Λ. (2013). Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων.Αντωνακοπούλου Β. Ελένη-Φαίδιμος Εκδόσεις, Αθήνα, ISBN: 978-618-806-355-6.
- Dessler G. (2015). Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού. Βασικές Έννοιες και Σύγχρονες Τάσεις.Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα, ISBN: 978-960-586-076-9.
- Gomez-MejiaL.R., BalkinD.B. andCardy, R.L. (2015). ΔιοίκησηΑνθρωπίνωνΠόρων.ΕπιμέλειαΑσπρίδης, Γ. Δήμου, Ε., Κοντέος, Γ., Μπινιώρης,
- Σ., Πάντα, Μ., ΣαμαθρακήςΒ., Σαράφης, Π., Τριάρχη, Ε. ΚαιΧυζ, Α. (7ηΑγγλικήΈκδοση), ΕκδόσειςBrokenHillPublishersLTDκαιΠ.Χ. Πασχαλίδης, ISBN: 978-996-371-698-2. LockD. (2007). ΜάνατζμεντΑνθρώπινωνΠόρων, ΕκδόσειςΕλλην.Αθήνα, ISBN: 978-960286-952-9. Wayne R. M. and Mondy J. (2018).
- ΔιαχείρισηΑνθρώπινουΔυναμικού.Εκδόσεις. Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, ΙSBN: 978-960-418-689-1.
Ξενόγλωσση
- Armstrong, M. (2008). Strategic Human Resource Management: A Guide to Action (4th Edition), Kogan Page.
- Bach, S. and Sisson, K. (2000). Personnel Management – A Comprehensive Guide to Theory and Practice, Blawell.
- Beardwell, J. and Thompson, A. (2014). Human Resource Management: A Contemporary Approach (7th Edition), FT Pearson.
- Collings, D.G. and Wood, G. (2009). Human Resource Management: A critical approach. Routledge, Taylor and Francis Group.
- Cornelius, N. (2001). Human Resource Management: A Managerial Perspective. Thomson Learning.
- Dessler, G. (2010). Human Resource Management (12th Edition). Pearson Education, Prentice Hall.
- Foot, M. and Hook, C. (2011). Introducing Human Resource Management (6th Edition), FT Prentice Hall.
- Legge, K. (2005). Human Resource Management: Rhetoric and Realities. Macmillan, Basingstoke.
- Lundy, O. and Cowling, A. (2010). Strategic Human Resource Management. Thomson Learning.
- Marchington, M. and Wilkinson, A. (2012). Human Resource Management at Work: People Management and Development (5th Edition). Chartered Institute of Personnel and Development, London.
- Noe, R., Hollenbeck, J., Gerhart, B. and Wright, P. (2015). Fundamentals of Human Resource Management (6th Edition). New York: McGraw Hill.
- Price, A. (2011). Human Resource Management. Cengage: Hampshire.
- Redman, T. and Wilkinson, A. (2013). Contemporary Human Resource Management: Text and Cases (4th Edition). FT Pearson.
- Senyucel Z. (2009).Managing the Human Resource in the 21st century.Bookboon.
- Sisson, K. and Bach, S. (2000). Personnel Management: A Comprehensive Guide to Theory and Practice. Wiley-Blackwell.
- Storey, J. (2007). Human Resource Management: A Critical Text (3rd Edition). Thomson Learning.
- Taylor, S. (2011). Contemporary Issues in Human Resource Management. Chartered Institute of Personnel and Development, London.
- Torrington, D., Hall, L., Taylor, S. and Atkinson, C. (2014). Human Resource Management (9th Edition). FT Pearson.
- Ulrich, D. and Brockbank, W. (2005). The HR Value Proposition. HarvardBusinessSchool Press.
- Wilton, N. (2013). Human Resource Management (2nd Edition), Sage.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Academy of Management Review
- Harvard Business Review
- Human Resource Management Journal
- International Journal of Human Resource Management
- Organizational Dynamics
- Organizational Studies
- Personnel Management
- Personnel Review
- Research in Organizational Behavior
Ιστοσελίδες
- Best Practice Institute: https://www.bestpracticeinstitute.org/
- Chartered Institute of Personnel and Development: http://www.cipd.co.uk
- National Academy of Human Resources: http://www.nationalacademyhr.org/
- Society for Human Resource Management: http://www.shrm.org
- World At Work The Total Rewards Association: http://www.worldatwork.org