Μεθοδολογία Έρευνας
Γενικά
- Κωδικός: 190403
- Εξάμηνο: 4ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Γενικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): ΘΕΩΡΙΑ (Θ) ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΑΞΗΣ (ΑΠ) (3)
- Μονάδες ECTS: 6
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/
- Διδάσκοντες: Σαμαθρακής Βαγής
Περιεχόμενα μαθήματος
- Μεθοδολογία έρευνας
- Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι
- Ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων
- Χρήση του στατιστικού πακέτου PSPP
- Διαδικασία συγγραφής επιστημονικής εργασίας
- Παρουσίαση επιστημονικής εργασίας
- Συγγραφή επιστημονικών άρθρων.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί στο να υποδείξει στον φοιτητή πώς να καθορίζει ένα θέμα έρευνας, πώς να αναζητά την καθοδήγηση ή τη βοήθεια στην προσπάθειά του αυτή, να ολοκληρώνει με επιτυχία τη βιβλιογραφική επισκόπηση, να θέτει τις υποθέσεις της έρευνας, να υλοποιεί τις αναγκαίες εμπειρικές έρευνες για την εκπόνηση της εργασίας, να συγκρίνει και ερμηνεύει τα ευρήματα της βιβλιογραφίας και της εμπειρικής έρευνας (επαλήθευση/ διάψευση των υποθέσεων) και τελικά, να συγγράψει μια πλήρη και άρτια δομημένη επιστημονική εργασία.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί:
- Να δομούν μία ερευνητική μελέτη
- Να εφαρμόζουν τους κανόνες δεοντολογίας του ερευνητή
- Να πραγματοποιούν βιβλιογραφική έρευνα γύρω από ένα ερευνητικό αντικείμενο
- Να σχεδιάζουν και να εκπονούν τη δική τους έρευνα
- Να αναλύουν τα ποσοτικά ή/και ποιοτικά ερευνητικά δεδομένα που έχουν συλλέξει με τη χρήση του στατιστικού πακέτου PSPP
- Να κάνουν διαδικτυακές έρευνες
- Να συγγράφουν μια εργασία και να παρουσιάζουν σε ακαδημαϊκό και επαγγελματικό κοινό τα ευρήματα της έρευνάς τους.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Διδασκαλία πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα, Συζήτηση Ασκήσεων Πράξης, Ομαδικής Εργασίας Έρευνας, και Ατομικής Εργασίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Παρουσιάσεις Power point
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές (Moodle)
- Εξειδικευμένο Λογισμικό για ανάλυση δεδομένων (PSPP)
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 |
Εβδομαδιαίες Εργασίες | 16 |
Ομαδική επιδεικτική έρευνα | 15 |
Ατομική Μελέτη | 35 |
Αυτοτελής Μελέτη | 45 |
Σύνολο | 150 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
- Ασκήσεις πράξης (15%)
- Πραγματοποίηση ομαδικής επιδεικτικής έρευνας (10%)
- Πραγματοποίηση ατομικής εργασίας και παρουσίασή της σε κοινό (15%)
- Τελική Εξέταση με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (60%)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Adler E.M. & Clark R. (2018). Κοινωνική Έρευνα. Μια Ξενάγηση στις Μεθόδους και στις Τεχνικές. Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 5η έκδοση.
- Bryman A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα Gall M., Borg W., Gall J. (2014). Εκπαιδευτική Έρευνα-Βασικές Αρχές. Εκδόσεις Broken
- Hill Publishers Ltd, Λευκωσία.
- Gray D. (2018). Η Ερευνητική Μεθοδολογία στον Πραγματικό Κόσμο. Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 4η έκδοση.
- Rοbson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμο. Εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
- Quinlan C., Babin B., Car J., Griffin M. Zikmund W. (2017). Μέθοδοι Επιχειρηματικής Έρευνας. Εκδόσεις Broken Hill Publishers Ltd, Λευκωσία.
- Saunders M. Lewis P. Thornhill A. (2014). Μέθοδοι Έρευνας στις Επιχειρήσει & την Οικονομία. Εκδόσεις Δίσιγμα, Θεσσαλονίκη.
- Δημητριάδης Ε. (2010). Στατιστικές Εφαρμογές με SPSS 17.0 και Lisrel 8.7. Κριτική, Αθήνα.
- Ευδωρίδου Ε. & Καρακασίδης Θ. (2018). Ακαδημαϊκή Γραφή. Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 3η Έκδοση.
- Ζαφειρόπουλος, Κ. & Μυλωνάς Ν. (2017). Στατιστική με SPSS. Περιέχει Θεωρία Πιθανοτήτων. Εκδόσεις Τζιόλα, Αθήνα.
- Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία. Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα. 2η Έκδοση.
- Ιωσηφίδης Θ. Σπυριδάκης Μ. (2006). Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Εκδ. Κριτική, Αθήνα.
- Μαντζάρης, Γ. (2007). Επιστημονική Έρευνα. Εκδόσεις Εκτυπώσεις Κ. Καραμφυλλίδου, Θεσσαλονίκη.
- Σιάρδος Γ. (2005). Μεθοδολογία Κοινωνιολογικής Έρευνας. Εκδ. Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
- Σιώμκος Γ. & Βασιλικοπούλου Α. (2005). Εφαρμογή Μεθόδων Ανάλυσης στην Έρευνα Αγοράς. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Adler E.M. & Clark R. (2015). An Invitation to Social Research. How it’s done. Cengage Learning, 5th Edition.
- Bryman A. (2016). Social Research Methods. Alan Bryman.
- Cooper D.& Schindler P. (2013). Business Research Methods. McGraw-Hill/Irwin Field, A. (2005). Discovering Statistics using SPSS for Windows. London: Sage.
- Gall M., Borg W., Gall J. (2014). Educational Research. An Introduction. Longman, 8th Edition.
- Levins, A. & Silver, C. (2007). Using software in Qualitative Research. A step-by-step guide. London: Sage.
- Quinlan C., Babin B., Car J., Griffin M. Zikmund W. (2015). ΜBusiness Research Methods. Cengage Learning.
- Saunders M., Lewis P. and Thornhill A. (2009). Research Methods for Business Students. Pearson Education.
- Salkind, N.J (2008). Statistics for people who (think they) hate statistics. London: Sage.
- Willie T. (2018). Research Methods. Practical Guide For Students and Researchers. World Scientific, Singapore.